Activity

  • Sejersen Rich posted an update 1 year, 6 months ago

    هدف از کاردرمانی ذهنی بهبود ضعف های کودکان در انجام کارهای ضروی و روزمره و تقویت توانمندیهای آن ها برای بهبود کیفیت زندگی آن ها و حضور موثرتر در جامعه است. کاردرمانی ذهنی به تکنیک‌هایی گفته می‌شود که بیشتر در مورد کمک به کودکان کم توان ذهنی و خانواده‌های آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع برنامه‌هایی که در کاردرمانی ذهنی برای هر کودک تدوین می‌شود به رابطه ذهن کودک کم توان با جسم، حرکت و گفتار او بسیار دقت شده و در همین راستا تمرینات آماده می‌شود. اختصاصا روی جنبه های شناختی( توجه، حافظه، حل مسأله، کاردهای اجرایی) متمرکز است.

    کار درمانی ذهنی یکی از فعالیت‌ های بسیار هدفمند به شمار می‌ رود که از طریق آن برای حفظ سلامت افراد و مستقل نمودن آن ها تلاش می‌ شود. وظیفه کاردرمانگر بسیار سخت می باشد زیرا باید برای دادن استقلال به فرد و برای حفظ سلامتی او بسیار تلاش نماید تا او را از هر نوع از آسیب جسمی و ذهنی و روانی نجات بدهد. مبتلایان به سکته مغزی و سایر آسیب های مغزی که سبب بروز اختلالات ذهنی در فرد شده نیازمند خدمات کاردرمانی ذهنی هستند. این حوزه تخصص از کاردرمانی در ایجاد و تقویت مهارت های ذهنی و درمان مشکلات ذهنی افراد بسیار کمک کننده است. ضعف مهارت های حرکتی که مربوط به یکپارچگی حسی و حرکتی هستند از جمله اختلالات مهمی هستند که این شاخه تخصصی از کاردرمانی به آن می پردازد.

    هدف از کاردرمانی ذهنی کودکان شناسایی نقاط ضعف کودک در انجام کارهای ضروی و روزمره و بهبود توانایی های کودک در جهت زندگی بهتر و ارتباط قوی تر با جامعه است. کاردرمانگر در این حوزه سعی می کند با ایجاد تغییراتی در محیط زندگی و کار فرد سعی در بهبود مهارت های فرد در ایجاد ارتباط موثر با آن ها دارد. در نظر داشته باشید که بسیاری از اختلالات جسمی و ذهنی با هم وجود دارند و به ندرت پیش می‌آید که یک کودک فقط از اختلالات جسمی یا ذهنی رنج ببرد. به همین دلیل بسیاری از اختلالات جسمی مانند فلج مغزی و سندروم داون در این لیست دیده می‌شود. از طرفی دیگر تعداد اختلالاتی که می‌توانند از خدمات کاردرمانی ذهنی استفاده کنند بسیار زیاد است و لیست کامل آن ها در این نوشته نمی‌گنجد، بنابراین در صورت نیاز باید به مراکز معتبر کاردرمانی مراجعه کنید تا ارزیابی‌های لازم را به عمل آورند. کاردرمانی ذهنی بر اساس مراحل تکاملی کودکان و تاخیرهای رشدی به وجود آمده در آن ها تحت تاثیر اختلالات گوناگون ، بدنبال کمک به کودک جهت کسب حداکثر توانایی و استقلال و کاهش فاصله ی سن رشدی و تقویمی در کودکان است.

    در این حالت اگر اهداف تعیین شده در مراحل قبل کسب شده باشد ممکن است فرد ترخیص شود، در غیر این صورت اهداف جدید برای فرد تعیین خواهد شد. همچنین در صورتی که اهداف تعیین شده، به دست نیامده باشد، لازم است مراحل قبلی از اول مجددا انجام شود. در نظر داشته باشید که کاردرمانگر در هر جلسه یک ارزیابی از فرد انجام خواهد داد و بر اساس آن مراحل بعدی درمان را پایه ریزی می‌کند.

    شما نیز می‌ توانید به مراکز بسیار معتبر مراجعه نمایید و از افرادی که در آنجا از عنوان کاردرمانگر فعالیت می‌ کنند کمک بخواهید. در مورد تعداد جلسات به کاردرمانگر اعتماد کنید و سعی کنید نهایت همکاری را با تیم درمان داشته باشید. هر کدام از این مهارت‌ها پایه و زیربنای رفتارها و توانایی‌های اساسی زندگی هستند که به فرد کمک می‌کنند که فعالیت‌های روزمره زندگی خود را به راحتی انجام دهند.

    کودکان دو ساله باید بتوانند 100 تا 150 کلمه را بفهمند و روزانه حدود ده کلمه جدید اضافه کنند. آنها شروع به درک برخی از جنبه های معمولی زندگی روزمره می کنند، مانند خرید و گفتن ساعت. تقلید صداهای حیوانات؛ مرتبط کردن نام ها با اشیا؛ ایجاد وابستگی به اشیا، مانند اسباب بازی یا پتو؛ را تجربه کنند و هنگامی که از والدین خود دور هستند، اضطراب جدایی را تجربه می کنند. می تواند دستورالعمل هایی را دنبال کند که شامل دو کار مختلف است، مانند برداشتن اسباب بازی ها و قرار دادن آنها در یک جعبه. او در محیط زندگی و کار فرد تغییراتی میدهد تا کودکان بهتر بتوانند زندگی کنند.

    کار درمانی ذهنی به کودکانی که به دلیل اختلالات مختلف، در مراحل رشدی و نقاط عطف رشدی تاخیر داشته اند کمک می کند تا حداکثر توانایی را کسب کرده و اختلاف سن رشدی و تقویمی خود را به حداقل برسانند. کاردرمانی هنرارائه تمرین‌های کاربردی مناسب است که به منظور پیشگیری از ناتوانی و حل مشکلات حرکتی و ذهنی و کسب حداکثر استقلال عملکردی کودک بکار می رود.امتیاز کاردرمانی شرکت فعال فرد بیمار در فعالیتهای آن است. نوجوانان 12 تا 18 ساله باید در مرحله چهارم نظریه رشد شناختی پیاژه باشند که با افزایش استقلال برای تفکر در مورد مشکلات و موقعیت ها مشخص می شود. نوجوانان باید بتوانند انتزاعات محض، مانند فلسفه و مفاهیم برتر ریاضی را درک کنند. در این سن، کودکان باید بتوانند اطلاعات عمومی مورد نیاز برای سازگاری با شرایط خاص را بیاموزند و به کار گیرند.

    یکی از شاخه های مهم کاردرمانی می باشد که به درمان و کاهش مشکلات ذهنی در کودکان کمک می کند. کاردرمانی ذهنی در کودکان با بهره گیری از متدهای تخصصی به آموزش مفاهیم شناختی در کاردرمانی ذهنی وجود دارد به نام کاردرمانی ذهنی – آموزشی که کودکان با مفاهیم رنگ ها، میوه ها، حیوانات و مشاغل و مجموعا مفاهیم پیش دبستانی آشنا می شوند. کاردرمانی ذهنی به کودکانی که به دلیل اختلالات مختلف، در مراحل رشدی و نقاط عطف رشدی تاخیر داشته اند کمک می کند تا حداکثر توانایی را کسب کرده و اختلاف سن رشدی و تقویمی خود را به حداقل برسانند. لازم به ذکر است تکنیک‌های مورد استفاده در برنامه کاردرمانی ذهنی هر فردی به طور کاملا هدفمند انتخاب می‌شود تا مهارت‌های مورد نیاز فرد بیمار را تقویت کرده و از آسیب بیشتر به وی جلوگیری کند. این فعالیت‌ها در کنار تمرینات مختلف جسمی و با استفاده از تکنیک‌های روانشناسی برای هر شخص انتخاب می‌شود. همانطور که گفته شد یک درمانگر متخصص نه تنها مسلط به آناتومی و فیزیولوژی بدن انسان است با روانشناسی نیزآشنایی دارد.

    محققان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرایندهای ذهنی نوزادان ، به تعدادی از کارهای خلاقانه دست می زنند که عملکرد درونی مغز کودک را نشان می دهد. محورهای اصلی رشدی در این سن ، کاوش در حواس اساسی و یادگیری بیشتر در مورد بدن و محیط است. کلینیک توابخشی آیتن با بیش از ۱۰ سال سابقه در اسلامشهر، با تیمی مجرب و دستگاه های مدرن معتبرترین مجموعه توانبخشی در اسلامشهر می باشد. آنها به احتمال زیاد ادعاهای دیگران را زیر سوال می برند و کمتر احتمال دارد که مطالب گفته شده از سوی دیگران را به عنوان حقایق مطلق بپذیرند. این افزایش نسبی گرایی می تواند برای والدین بسیار آزاردهنده باشد، زیرا ممکن است احساس کنند فرزندان نوجوانشان همه چیز را فقط به خاطر بحث و مشاجره زیر سوال می برند. آنها از صداها تقلید می کنند، از شنیدن صدای خود لذت می برند، والدین را می شناسند، از غریبه ها می ترسند، بین اجسام زنده و بی جان تمایز قائل می شوند و فاصله را بر اساس اندازه یک شیء تعیین می کنند.

    تمرین دوم نیز Perceptual motor می باشد که برای کودکانی مناسب است که در سن مهد کودک می باشند و برای فعالیت نیاز به مهارت های سطح بالاتری دارند. برای این کودکان شناخت معنا و مفهوم بسیار سخت است و باید برای مسلط شدن به جنبه های حرکتی و حسی در این زمینه به تسلط دست پیدا کنند. درمان شناختی رفتاری یک درمان بین رشته‌ای است که توسط اکثر متخصصان سلام روان از جمله کاردرمانگران استفاده می‌شود. CBT بر این اساس استوار است که تفکرات، احساسات و رفتار افراد با هم ارتباط دارند و داشتن افکار و احساسات منفی می‌تواند فرد را در یک چرخه معیوب از مشکلات به دام بیاندازد.

    سوم، در دوران نوجوانی افراد بیشتر در مورد فرایند تفکر خود یا فراشناخت فکر می کنند. اگرچه بهبود توانایی های فراشناختی مزایای فکری مهمی را به همراه دارد، اما یک محصول جانبی بالقوه منفی این پیشرفت ها، تمایل نوجوانان به ایجاد نوعی خودمحوری است. اول، در دوران نوجوانی افراد به جای اینکه فکر خود را به آنچه وجود دارد محدود کنند، بهتر از کودکان می توانند به آنچه ممکن است فکر کنند. در حالی که تفکر کودکان به اینجا و اکنون متمرکز است – یعنی به چیزها و رویدادهایی که آنها می توانند مستقیماً مشاهده کنند – نوجوانان می توانند فرضیات را نیز در نظر بگیرند.

    مرکز ما با دو شعبه (کلینیک توانبخشی پایا) و (کلینیک توانبخشی غرب تهران) در تهران، بیش از ۱۵ سال سابقه بعنوان یکی از بهترین مراکز کاردرمانی ذهنی تهران آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد. کاردرمانی ذهنی در منزل یکی دیگر از خدمات کاردرمانی می باشد که در مرکز کاردرمانی ذهنی دکتر صابر انجام می گیرد. مربیان با تجربه مرکز کاردرمانی دکتر صابر به ارائه خدمات کاردرمانی ذهنی در محیط منزل می پردازند و با انجام تمرینات مهارت های ذهنی به تقویت حافظه، بهبود توجه و افزایش سرعت پردازش اطلاعات در کودکان کمک می کنند. کاردرمانی ذهنی در منزل موجب تقویت مهارت های ذهنی کودکان و افزایش سرعت بهبودی در کودکان با نیاز های خاص می گردد.

    تجهیزاتی مانند وسایل استحمام و اسپلینت و صندلی چرخدار می‌ تواند تجهیزات مناسبی برای بهبود وضعیت و بهبود مهارت های روزانه و اجتماعی افراد به حساب آید. لذا در امر آموزش کودکان باید به این ارتباط توجه داشت و مهارت جدید باید با مهارت دانش قبلی مربوط باشد و به تدریج بر دشواری و دقت آن افزوده شود. افزایش تحریک پذیری حسی کودک می تواند به بهبود مهارت های ذهنی_درکی وی کمک کند که این کار با استفاده از تکنیک های کاردرمانی ذهنی امکان پذیر است.

    اوج این فعالیت دوران پیش دبستانی و مدرسه میباشد.گره زدن یکی از فعالیتهایی احتیاج به آشنایی دارد. کودکان پیش دبستانی، سه تا شش ساله، باید در مرحله دوم نظریه رشد شناختی پیاژه باشند، به این معنی که آنها از مهارت های تصویرسازی و حافظه خود استفاده می کنند. آنها باید مشروط به یادگیری و حفظ باشند و دیدگاه آنها نسبت به جهان به طور معمول بسیار خود محور است. کودکان پیش دبستانی معمولاً مهارت های تعامل اجتماعی خود را توسعه داده اند، مانند بازی و همکاری با سایر کودکان هم سن و سال خود.

    در این سطح حرکات کودک معنا ومفهوم درکی وشناختی دارد وبیشتر جنبه‌‌‌‌های حرکتی که همراه با برنامه ریزی وطرح است.مناسب برای کودکانی که به مهد کودک میروندو نیازمند مهارت‌‌‌‌های سطح بالاتر میباشند. به صورتی که به قطعیت می‌توان گفت جلسات درمانی در کلینیک هر چند لازم و ضروری هستند، اما به هیچ وجه کافی نیستند و لازم است تمرینات در خانه هم انجام شود. بسته به تشخیص درمانگر ممکن است تمرینات کلینیک در خانه تکرار شود یا برای برای خانه هم تمرینات جداگانه تجویز شود. هر چه در خانه تمرینات بیشتری انجام شود، پیشرفت کودک بیشتر بوده و راحت‌تر می‌تواند مفاهیم آموخته شده را در محیط خانه و سایر مکان‌ها اجرا نماید. رویکرد درکی حرکتی کمک می‌کند که فرد موقعیت اشیا را نسبت به همدیگر درک کرده و همچنین موقعیت خود را نسبت به هر یک از اشیای محیط درک کند. این رویکرد به بهبود آگاهی فرد از بدن خود ، رفع مشکلات حسی و همچنین بهبود ادراک فضایی کمک خواهد کرد.

    کاردرمانی ذهنی در شرق تهران در خیابان دماوند از حیطه های مهم کاردرمانی در کودکان می باشد. این مشکلات زندگی کودک را تحت تاثیر قرار داده و ممکن است توانایی های ارتباطی و عملکرد تحصیلی و زندگی روزمره را تحت تاثیر قرار دهند. کاردرمانی ذهنی در خیابان دماوند تهران با ارزیابی کودکان؛ توانایی ها و محدودیت ها و ویژگی های هر کودک را مشخص می کند.

    همه ما تاکنون در بین اعضای خانواده و یا در جامعه اطراف خود کودکان و یا افراد بزرگسالی را دیده‌ایم که از نظر جسمی کاملاً سالم هستند ولی برای برقراری ارتباط با اطرافیان خود دچار مشکل می‌شوند. معمولاً این افراد با توجه به نوع و شدت اختلال خود به سختی منظور خود را به طرف مقابل رسانده و یا از یک همراه برای انتقال پیام استفاده می‌کنند. خوب است بدانید کار درمانی ذهنی برای تسهیل این مشکلات تعریف شده و در صورت آگاهی و استفاده از تکنیک‌های این روش درمانی تا حد زیادی می‌توان مشکل را برطرف کرد.